Bundaberg - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van anne breemen - WaarBenJij.nu Bundaberg - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van anne breemen - WaarBenJij.nu

Bundaberg

Door: anne

Blijf op de hoogte en volg anne

01 Februari 2017 | Australië, Bundaberg

Na een koude nacht met weinig ruimte, heb ik toch wel oke geslapen. Als je zo’n lekker bed gewend bent is dit toch wel even wennen. We hebben het rustig aangedaan en hebben wat kleren gewassen, hun hebben hun dagboeken bijgewerkt en we zijn naar de bieb gegaan voor internet en om tickets te boeken naar nieuw zeeland. Heir kon ik mijn blog weer een beetje bijwerken en hebben we gekeken naar een camperfan. We zijn vanuit maryborough naar Bundaberg gereden en hebben hier gekeken voor een whitsundaytour. Deze boekte hun helaas niet maar we konden wel voor die nacht een schildpadden-kijken-tour boeken. En het was voor “studenten” maar 7 dollar!

We zijn wat boodschappen gaan doen en naar het schildpaddencentrum gereden. Hier zat alles natuurlijk vol met muggen en vliegen. Je werd ingedeeld in een groep op basis van wanneer je je had aangemeld voor dit programma. Wij waren natuurlijk groep 4! De laatste!

Na 2 uur wachten konden we dan eindelijk het strand op en zagen we na 10 minuten al een groot spoor van een schildpad op het strand. De ranger ging kijken wat er aan de hand was en er was een schildpad eieren aan het leggen! Omdat de schildpadden ons niet horen konden we gewoon praten maar we mochten haar niet storen tijdens het graven. Logish!

Toen ze eenmaal aan het leggen was konden we erom heen zitten met een grote kring. Dit kan omdat het gedrag wat ze hier laat zien instinctief is. Het was erg gaaf om te zien hoe deze schildpad van meer dan een meter even 167 eieren legt in een gat van 60 cm. diep. Die ze zelf graaft met haar vinnen, ze was uitgeput toen ze klaar was.

Als onderdeel van hun programma verleggen ze de eieren zodat ze veilig zijn voor vossen, goanna en wat nog meer. Dit moet binnen 2 uur gebeuren anders beschadigen ze het membraam van de eitjes. De eitjes zijn zo groot als een golfbal en heel flexibel. Als ze de eieren eenmaal hebben opgegraven dan brengen ze de eieren naar een beschermde plek en leggen de eieren even diep en in een zelfde soort hol als de schildpad gegraven heeft.

Na een snelle hap in de auto zijn we naar de campsite gereden en gaan slapen!